Az ultimate játékszellemisége
Az ultimate játékvezető nélkül játszott sport, melyben a játékosok maguk felelősek a tiszta játékért, a szabályok alkalmazásáért, illetve betartásáért. A sportágat ez a vonás nagyban megkülönbözteti a többi csapatsporttól, ugyanakkor egy komoly feladatot ró a csapatok vezetőire és tagjaira, hiszen ahhoz, hogy a mérkőzések az amatőr meccsektől egészen a legmagasabb szintű összecsapásokig élvezhetőek és sportszerűek legyenek, elengedhetetlen, hogy a játékosok magas szinten ismerjék a szabályokat, és megértsék illetve elsajátítsák az ultimate sport szellemiségét (spirit of the game).
Az ultimate szellemisége megköveteli, hogy a játékosok tisztában legyenek azzal, hogy a játék során felmerülő esetleges viták esetén játékvezetői szerepet is be kell tölteniük. Ilyen esetekben a játékosnak:
- ismernie kell a szabályokat,
- pártatlannak kell maradnia,
- szavahihetőnek kell lennie,
- törekednie kell arra, hogy véleményét egyértelműen és röviden fogalmazza meg,
- az ellenfél számára lehetőséget kell adnia, hogy kifejezze véleményét,
- törekednie kell arra, hogy a viták a lehető leggyorsabban megoldódjanak,
- hangvételének és szóhasználatának tükröznie kell az ellenfél tiszteletét.
Az alábbi példák a játék szellemiségével összhangban álló viselkedésnek minősülnek:
- a játékos felhívja egy csapattársa figyelmét, hogy hibás vagy szükségtelen hívást mondott be, vagy faultot illetve szabálytalanságot követett el;
- a játékos visszavonja a bemondott hívását, ha megítélése szerint az szükségtelen volt;
- az ellenfél által mutatott szép vagy tiszta játék esetén a játékos kifejezi elismerését;
- az ellenfelek bemutatkoznak egymásnak;
- a játékos nyugodtan viselkedik vitás helyzetekben vagy provokáció esetén.
Az alább felsoroltak a játék szellemiségével egyértelműen ellentétben állnak, ezért minden játékosnak törekednie kell ezek elkerülésére:
- veszélyes játék és agresszív viselkedés;
- a szabályok szándékos megszegése;
- az ellenfél gúnyolása vagy megfélemlítése;
- az öröm tiszteletlen kifejezése pontszerzés után;
- a játékos azért mond be egy hívást, hogy az ellenfél hívását megtorolja;
- a játékos az ellenfél játékosát becsapva arra kéri, hogy neki passzoljon.
A SOTG pontozás rendszerében a csapatok miden mérkőzés után egy pontozólap segítségével értékelik ellenfelüket (a csapat egészét és soha nem az egyéneket) a játék szellemiségének alapvető szempontjai szerint, majd az értékeléseket a verseny szervezői összesítik és továbbítják a csapatok felé.
forrás: frizbi.hu